[Crítica] Philosophy of a Knife - Andrey Iskanov, 2008


-DIRECTOR: Andrey Iskanov
-GUIÓ: Andrey Iskanov
-ANY: 2008
-DURACIÓ: 279 min.
-PAÍS: Rússia
-IDIOMA: Anglès
-MÚSICA: Alexander Shevchenko
-FOTOGRAFIA: Andrey Iskanov
-REPARTIEMNT: Yukari Fujimoto, Yumiko Fujiwara, Svyatoslav Iliyasov, Andrey Iskanov, Masaki Kitagava, Tatyana Kopeykina, Vladimir Kucherenko
-PRODUCTORA: Unearthed Films








És ben sabut que quan l'ésser humà es troba en situacions on veu perillar la seva pell, el costat més irracional de la seva persona acaba per prendre un protagonisme inesperat que el condueix a la bogeria. De casos n'hi ha de sobres, a totes les èpoques i a tot arreu, per ambició o religió, per odi o per venjança, per política o per revolució, per racisme o pel que sigui, i sempre amb el mateix denominador comú: la mort.

Durant la 2a Guerra Mundial són conegudes les atrocitats que es van realitzar a camps de concentració nazi com el d'Auschwitz, però no només els alemanys es van deixar portar cap al costat més fosc de les persones, sinó també els japonesos amb el que es coneix com la Unitat 731. Aquesta Unitat es va crear amb la intenció de dur a terme un programa encobert de recerca i desenvolupament d'armes biològiques de l'exèrcit imperial japonès, que es faria experimentant amb éssers humans (xinesos i soviètics). No m'estendré a explicar les salvatjades que l'ésser humà va ser capaç de desenvolupar en aquest camp d'experimentació, ja que és fàcil trobar informació a qualsevol web buscant amb un cercador, però sí que comentaré una pel·lícula que relata els successos que es van realitzar barrejant material gràfic d'arxiu, amb la ficció, i el gènere de terror. El seu nom és Philosophy of a knife.

Durant els anys 90, i dins de la famosa Categoria III de Hong Kong, el nacionalista realitzador xinès Tun Fei Mou realitzaria una pel·lícula anomenada Els homes darrere del Sol (1988) que ja relatava les atrocitats que es van realitzar contra els presoners xinesos i russos a la Unitat 731. Un títol que posteriorment veuria com s'explotaria una gallina dels ous d'or amb fins a 3 seqüeles més, i que lluny d'assentar-se al gènere documental es va instal·lar còmodament en el gènere de terror més salvatge, castigant l'espectador amb una de les sagues de títols més brutals d'aquella famosa Categoria III de Hong Kong. Totes aquelles pel·lícules van acabar sent el precedent perquè anys més tard, concretament el 2008, s'acabés de realitzar una pel·lícula que portava en procés quatre anys i que recollia la idea de totes aquelles pel·lícules extremes xineses, però plantejades sense deixar el gènere de ficció - cap al cinema documental. Philosophy of a Knife va ser el seu títol, i va ser realitzada per Andrey Iskanov, possiblement el director rus més carismàtic dins del gènere de terror actual.

La pel·lícula sobretot sorprèn per la seva inacabable durada, i és que 275 minuts semblen no acabar mai, però que Iskanov divideix el film en 2 capítols d'una mica més de 2 hores per alleugerir l'espectador i possiblement tenir una millor distribució. De totes maneres Iskanov s'ha passat tres pobles per a allò que ha d'explicar, però anem per parts. La pel·lícula és un recopilatori justificat de les atrocitats que es van viure a la Xina en temps de guerra, tot ben narrat per una figura clau en els judicis per crims de guerra a Khabarovsk. Com si fos un documental. A més, hi ha una bona aportació de material gràfic d'arxiu que serveix per justificar les tortures que es poden veure, la prova que Iskanov no s'inventa res, demostrant que tot aquest torture porn sense serial killer ni guió no és gens gratuït, que és real, i, per tant, interès científic. O si més no fa la sensació d'estar veient un conjunt de tortures guarres de cinema de terror de sèrie B extrem, sinó una cosa justificada. Tot i això, la part de ficció més estricta també té el seu petit protagonisme, ja que la pel·lícula intercala entre el material documental la perspectiva d'una infermera de la Unitat 731 i la d'un soldat, que lluiten contra la voluntat i parlen del rentat de cervell cultural per part de la seva nació japonesa, que els inculca que totes aquelles barbaritats químiques i bacteriològiques contra xinesos i russos era per ajudar el Japó a guanyar la guerra contra occident. És fascinant.

Però tampoc vull enganyar ningú, ja que Philosophy of a Knife és un títol pensat i creat estrictament com a cinema de gènere de terror més extrem. Sóc conscient que es tracta d'un tema espinós per haver estat adaptat d'uns fets reals, però seria molt innocent relatar uns successos tan terribles com els de la Unitat 731 com si fos un passeig pel camp. Doncs si, és cinema de gènere, i sense les influències del cinema de gènere la societat viuria més feliç oblidant la naturalesa malaltissa dels "éssers humans" que van participar en aquells fets grotescos, i seria una estupidesa. Així que Iskanov ha encertat en relatar tota la crueltat que els japonesos van dipositar en aquells laboratoris, mostrant una de les cares més amargues de la 2a GM en tota la seva esplendor, i polint així un títol que pot presumir de tenir algunes de les tortures més sàdiques que ha ofert el gènere en els darrers anys.



D'altra banda, un altre punt interessant de la pel·lícula seria la fotografia lletja aconseguida, perfectament conjuntada amb un blanc i negre ple de gra altament contrastat, que a més fa tapar lleugerament les imperfeccions tècniques a causa de tractar-se d'un títol de pressupost escàs. A més, Iskanov aporta una realització carregada de nervi, amb molts plans detall i en si un ritme videocliper que recorda molt al que s'ha vist a Tetsuo: l'home de ferro (Shinya Tsukamoto, 1988), ajudant a potenciar una sensació de dolor i incomoditat cap a l'espectador. També, el to de malson i de vegades difícilment comprensible em condueix a pensar en un altre títol com Begotten (E. Elias Merhige, 1991), i és que escenes com la introducció d'escarabats a la vagina d'una noia (foto), l'extracció de dents amb tenalles, mutilacions diverses i gore de mala qualitat, evidencia aquestes influències bizarres, inevitablement.

Tot i els seus punts destacables que la converteixen, pensant-ho fredament, en un títol respectable i potser molt més interessant que la sensació que deixarà l'espectador en finalitzar-la, la realitat és que és massa llarga per a massa poca carn a la graella. No funciona com a documental perquè no és un documental estrictament. No funciona com a ficció perquè no té guió. Només funciona com a curiositat, com a representació gràfica dels successos reals, i en si com a distracció per veure-la a trossos sense la sensació de perdre's absolutament res. Tot i això, Philosphy of a Knife resulta una peça que mereix no ser oblidada al llarg dels anys, perquè igual que deia Stalin "La revolució no es fa amb guants de seda", la realitat és cruel, i Philosophy of a Knife és realista i cruel.


EL MILLOR: A més d'Auschwitz-Birkenau, a la Xina també van passar autèntiques barbaritats a càrrec dels japonesos. Mai abans, amb aquell blanc i negre, juntament amb les seves intencions fals documental, s'ha aconseguit una brutalitat semblant. El seu hiperrealisme sorprèn. Recomanable només per als aments de les salvatjades, i res més.

EL PITJOR: La seva durada de més de 4 hores no ajuda a veure-la sencera d'una sola tirada, encara que per sort, si l'espectador la vol veure a trams no perd el fil de l'argument, ja que no en té. 



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris