[Crítica] Bathory (Lady of Csejte) - Andrei Konst, 2015


-ANY: 2015
-PAÍS: Rúsia
-DIRECTOR: Andrei Konst
-GUIÓ: Matthew Jacobs
-FOTOGRAFIA: Maxime Alexandre
-REPARTIMENT: Svetlana Khodchenkova, Isabelle Allen, Lia Sinchevici, Ada Condeescu, Valentin Teodosiu, Claudiu Trandafir, Pavel Derevyanko, Paul Diaconescu, Lucas Bond,Sandu Mihai Gruia
-PRODUCTORA: Glacier Films






"La sang és la vida" diuen les velles escriptures cristianes. I no es tracta d'una cosa desfasada, pròpia dels nostres avantpassats, o de fanàtics religiosos que practiquen rituals sinistres, sinó més aviat d'alguna cosa que segueix tan arrelada a la nostra societat com és el fet de fer la comunió, en què el subjecte implicat beu metafòricament la sang de Crist i menja de la seva carn per adobar el seu esperit. No sé si adobarà res, no sóc catòlic, en tot cas el concepte de "la sang és vida" és una creença que ha calat fort des de temps immemorials, també per a la comtessa Bathory, segurament la primera assassin(a) en sèrie que es recorda. Ella és la responsable d'haver matat uns 650 nens hongaresos, tots amb un únic motiu: la seva sang. Ella creia que banyar-se amb la sang d'aquells nens li serviria per preservar més jove la seva pell, i alhora conservar la seva bellesa per més temps.

El cinema, òbviament, ha fet gala d'aquests successos i ha representat la comtessa moltes vegades, i també de manera diferent. Obres com "La comtessa Drácula", amb Ingrid Pitt interpretant la comtessa; també "La nit de Walpurguis" en què s'ha d'enfrontar a l'home llop Waldemar Daninsky; en el gènere de l'animació japonesa amb l'excel·lent Vampire Hunter D: Bloodlust; o altres més modernes com la recent The Countess, un discret film amb més pena que glòria. Pel·lícules molt diferents entre elles, i que ara, el 2015, hem d'incloure una altra versió més del mite: "Lady of Csejte", una pel·lícula d'origen rus.

Lady of Csejte és l'òpera prima del director rude Andrei Konst. La pel·lícula se centra en dos nens plebeus, un nen i una nena, germans solitaris que lluiten per sobreviure robant als compradors del mercat els seus diners. Per la seva desgràcia, són descoberts, i un judici els condemna a tots dos a treballar d'esclaus al castell de la comtessa Bathory, netejant aquest castell i altres tasques sol·licitades. Un cop allà tots dos descobriran que hi ha altres nens igual que ells, que van desapareixent, i sobretot, que tenen el convenciment que els maten.

D'aquesta manera l'argument deixa arraconada la comtessa com a dolenta protagonista de la pel·lícula, en benefici de dos nens de poca edat que s'enfronten a un destí terrible pel qual hauran de lluitar, si és que volen sobreviure. A diferència de títols esmentats abans, Lady of Csejte no pretén fer un retrat biogràfic a la Comtessa Bathory, ni fer un repàs morbós dels actes de tortura que practicava les noies adolescents que ella matava al costat de les seves serventes, o els famosos banys de sang, o fins i tot detalls que envolten el mite com és el canibalisme o les relacions homosexuals que es diu que practicava amb les seves criades... res d'això. La present pel·lícula sens dubte decebrà tot aquell que vulgui trobar-se amb la part biogràfica més escabrosa de la comtessa, i, en canvi, es trobarà amb una pel·lícula dramàtica sobre dos germans de poca edat que lluiten per la seva llibertat, sent ells els únics protagonistes de la pel·lícula.

Tot això no vol dir que Lady of Csejte no sigui una pel·lícula fidel als successos històrics. De fet, el seu final està retratat d'una manera força fidel als successos reals, per la qual cosa l'espectador es podrà fer una idea força bona de com va finalitzar el bodycount de la comtessa. De tota manera, sóc partidari que quan es vol explicar alguna cosa pel simple fet que aquest succés va lligat a uns actes malvats, la realitat cal explicar-la com a tal, no val suavitzar res, ni amagar, ni cercar justificacions. Els judicis per als jutges, la realitat per al públic, i Lady of Csejte s'oblida de les tortures i en general de representar la psique trastornada de la comtessa, el tema que de debò interessa a l'espectador i no pas d'inventar-se un simple melodrama destinat a un dissabte a la tarda a Antena 3.

Per contra el disseny de la producció de la pel·lícula està força aconseguit, es nota que no és una pel·lícula barata i que ha invertit la seva feina a la recerca d'una escenografia abundant, generositat quant a vestuari d'època, i una recreació del poble hongarès realment convincent. Això sí, potser no convenç tant l'estrella del cinema rus Svetlana Khodchenkova al paper comtessa Bathory, que si bé mostra la seva demència a base de mirades intimidatòries als dos nens protagonistes, però se la veu massa lligada de mans al no poder desenvolupar el seu personatge en situacions de tortures, banys de sang, i altres moments que li permetrien explotar el potencial de la comtessa.

Sens dubte, el problema més gran de Lady of Csejte és el fet de voler dulcificar un contingut d'origen macabre, sanguinari i completament retorçat a base de simplement suggerir aquests actes i de donar protagonisme a uns nens indefensos. Una estratègia vulgar per sensibilitzar l'espectador? La meva sensació en veure la pel·lícula era com si estigués davant d'una pel·lícula de factura Disney, amb dos nens com a protagonistes que s'endinsen sense voler un malson en què el terror està en la seva imaginació, sense que entenguin exactament la magnitud dels fets. Jo entenc que això serveix per crear algun tipus d'empatia cap a ells, pena potser, però què voleu que us digui, una pel·lícula sobre la comtessa Bathory ha de parlar sobre la comtessa Bathory i explicar com era i què va fer, cosa que no passa a Lady of Csejte. Tot plegat acaba sent un melodrama ben fet, amb moments d'aquells que arrenquen somriures a un públic familiar, amb un desenvolupament de la història correcte, i en general crec que és una pel·lícula perfecta per a la meva mare.




Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris