[Crítica] Colegialas Violadas (“Die Säge des Todes”) - Jesús Franco, 1981


-TÍTOL ORIGINAL: Die Säge des Todes
-DIRECTOR: Jesús Franco (AKA Jess Franco)
-GUIÓ: Erich Tomek
-ANY: 1981
-DURACIÓ: 90 min.
-PAÍS: Alemanya de l'oeste (RFA)
-MÚSICA: Gerhard Heinz
-FOTOGRAFIA: Juan Soler
-REPARTIMENT: Olivia Pascal, Christoph Moosbrugger, Nadja Gerganoff, Alexander Waechter, Jasmin Losensky, Corinna Drews, Ann-Beate Engelke, Jesús Franco (AKA Jess Franco)
-PRODUCTORA: Lisa-Film / Metro Film / Rapid Film







En temps en què el gènere slasher es posava de moda gràcies a obres com Halloween (1978) i sobretot Divendres 13 (1980), el catàleg d'obres de l'estil que anaven apareixent als Estats Units era abundant i repetitiu, però també era fàcil satisfer al públic amb qualsevol cosa més o menys ben feta. El suflé estava en ple apogeu el 1981, i per la seva banda, Europa, va veure com inevitablement aquesta moda el va influenciar de manera que el subgènere giallo propi de la cinematografia italiana dels anys 60-70, mutava cap als nous temps. A això, el polèmic Jesús Franco, potser el director més internacional que ha tingut Espanya a la seva història, va tenir la seva particular resposta i, des d'Alemanya, lloc i època on es va establir uns anys i va dirigir algunes obres (tot i que moltes rodades a Espanya), es va treure de la màniga una pel·lícula slasher amb clares referències al giallo i que, a més, és sens dubte una de les millors pel·lícules de la seva carrera: Col·legiales Violades.

Afirmar això darrer és molt dir, ja que amb centenars de pel·lícules a les seves espases Jesús Franco amb prou feines té unes poques salvables de la crema. El títol espanyol de l'obra és polèmic per si sol, i no té res a veure amb l'original alemany "Die Säge des Todes" -que vindria a ser traduït com a "La serra de la mort"-, un títol més apropiat amb relació al modus operandi l'assassí de la pel·lícula. L'argument tracta sobre un grup estudiants alemanyes que aprofitant l'estiu a la Costa del Sol s'apunten a una acadèmia d'idiomes que pertany a un complex hoteler on, anys enrere, va passar un brutal assassinat per part del nebot de la propietària del lloc . L'assassí, suposadament recuperat en un hospital psiquiàtric, surt de centre i torna a l'hotel amb la família, coincidint amb l'inici d'una sèrie d'assassinats al recinte.

Colegialas Violadas és una pel·lícula slasher que sap perfectament quins són els mecanismes per satisfer els espectadors que busquin assassinats forts, nus femenins, intriga i moments de tensió. Crec que el més interessant de la pel·lícula és aquesta barreja tan encertada entre el pedigrí europeu i l'americà, que es nota a base de zooms vertiginosos, nus íntegres i constants, guants negres, i intriga quant a la identitat de l'assassí, uns clixés propis de l'estil europeu provinents del giallo; Però no oblida l'slasher americà, a base de plans subjectius, obsessió per les adolescents, tot el que relaciona amb la virginitat de la protagonista, també una picada d'ullet a Piscosis, etc. Tot això en conjunt colla molt bé, i fa de Colegialas Violadas una pel·lícula amb valor, molt divertida, i que a més no avorreix en cap moment.

Tema a part és tot el que ve relacionat amb aquest tipus de pel·lícules de baix pressupost. No negaré que abunden els diàlegs sense interessos que només serveixen per allargar el metratge, o multitud de situacions raig, així com algunes escenes amb certs mecanismes per sorprendre l'espectador a base de joc de llums que el pas dels anys els han fet una mala passada, i fan riure més que una altra cosa. El mateix passa amb els efectes de maquillatge, que avui dia també es veuen una mica pobres i canta el truc, però no es pot negar que Colegialas Violadas posseeix moltes morts, amb moltíssima sang i no escatima a l'hora d'intentar impressionar el públic esquinçant caps, rebentant pits, o tota mena d'idees malaltisses per part de l'assassí. És molt brutal la pel·lícula, i encara que els seus més de 35 anys li pesen en alguns detalls, suposo que al seu moment va haver de ser una obra que va deixar sense alè el públic.

En fi, tampoc no es tracta d'intentar treure brillantor a alguna cosa que no brillarà mai, però com a mínim cal reconèixer que hi ha bellesa. És una metàfora, només espero que s'entengui. En tot cas, als que s'aventurin a veure Colegialas Violades vull avisar-los que no es fiïn de la traducció espanyola del títol, perquè no hi ha absolutament cap violació a la pel·lícula, però això sí, hi ha molta perversió quant a barrejar col·legials amb constants nus, plànols subjectius i morts salvatges. Més enllà d'això, el guió està força correcte, té ritme i no decau mai, a més amaga detalls que només es desvetllen al final de la pel·lícula. Per mi, un film entretingut i amb ganes d'agradar, que per desgràcia no té el reconeixement que es mereix simplement per tractar-se d'una obra europea realitzada a l'època de màxim apogeu de l'slasher americà. Penso que el temps ha de posar les coses al seu lloc, ia Jesús Franco, encara que li abundi la merda quant a pel·lícules, cal reconèixer que puntualment la va clavar, i Colegialas Violadas és sens dubte una d'aquelles ocasions.  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris